Tak naprawdę ile agencji, tyle briefów. Choć nie wszystkie firmy z nich korzystają, ja osobiście uważam to za konieczność i pokazanie na wstępie profesjonalności. Porządny brief to klucz do sukcesu! Tylko… Co to jest?

 

Brief

brief logo

Tłumacząc dosłownie z języka angielskiego oznacza krótki, zwięzły bądź po prostu streszczenie. W pracy grafika (i nie tylko!) jest to podstawowy dokument, który posiada zestaw informacji na potrzeby projektu. To bardzo ważne ponieważ wiemy, czego klient od nas oczekuje, jakie są wytyczne i cele. Brief jest pomocny nie tylko podczas planowania, ale również przy projektowaniu i tworzeniu projektów dla Klienta, dlatego wypełnienie go jest dość istotne i komfortowe dla obu stron.

 

Dlaczego brief jest potrzebny?

Brief pozwala przede wszystkim poznać firmę klienta, jego produkt czy usługę. Również można się wiele dowiedzieć o samym kliencie – jaki jest jego gust wizualny, sposób wyrażania się i konstruowania odpowiedzi na nasze pytania. Dobrze napisany bief to podstawa dobrej komunikacji. Wypełniony przez zleceniodawcę pozwala na wykonanie zleconych przez niego prac zgodnie z oczekiwaniami i wymaganiami. Bardzo często zdarza się tak, że właśnie dzięki takiej ankiecie klient dopiero porządkuje swoje myślenie na temat tego, co dokładnie potrzebuje i chciałby osiągnąć. Dobrze wypełniony brief oszczędza czas i znacznie ułatwia komunikację pomiędzy klientem a agencją. Dzięki niemu mogę skoncentrować się na planowaniu bądź realizacji projektu, a nie na próbach zrozumienia tego, co klient miał na myśli. 😉 Pozwala również na zrobienie szybkiej burzy mózgu i wstępną, bardziej określoną wycenę pracy.

 

Debriefing

Oczywiście nie zawsze udaje się uzyskać od razu najważniejsze treści, niekiedy przychodzi to z czasem, klientowi coś się przypomni, coś dodatkowo będzie chciał dodać. Uszczegółowieniu i doprecyzowaniu informacji zawartych w briefie służy debriefing. Takie spotkanie i rozmowa to najlepszy sposób na szybką wymianę zdań i podglądów na temat projektu. Nie muszę chyba mówić, że takie face to face jest dużo lepszym rozwiązaniem dla różnych niedomówień niż kontakt telefoniczny bądź emailowy, choć i takie opcje są również bardzo pomocne. Opinie na temat debrefingu są różne, osobiście uważam, że warto doprecyzować każdy szczegół.

 

Krótki opis „Must be” briefu

Jeśli liczysz, że znajdziesz w internecie gotowy szablon dokumentu to muszę Cię rozczarować: nie ma idealnego, uniwersalnego briefu do wszystkiego. Zależnie od specyfikacji projektu, a także wykonywanej usługi, brief różni się pytaniami. Jednak poznaj najważniejsze podpunkty, które powinny się znajdować w ankiecie:

1. Dane firmy
Dokładny opis marki, firmy, produktu czy usługi, której ma dotyczyć projekt. Podstawowe dane, takie jak: nazwa, branża, usługi, dane kontaktowe.

2. Grupa docelowa
Klient powinien określić, jaka jest grupa docelowa produktu, czy usługi. Im więcej informacji na ten temat posiada, tym łatwiej dostosować projekt pod obiorców.

3. Cel projektu
To bardzo ważny podpunkt. Klient musi wiedzieć, dlaczego chce wykonać ten projekt. Potrzebuje zmian wizualnych w marce? A może bardziej zaciekawić intrygującą reklamą klientów?

4. Budżet
Wiadomo – mało kto lubi rozmawiać o pieniądzach. Uważam jednak, że jest to potrzebne, aby móc zaproponować jak najlepsze rozwiązanie dla klienta. (Przykładowo, często realizuję loga nowych marek – zazwyczaj nie dobierają do projektu księgi znaków, która jest dość kosztowna, przychodzą po nią później, gdy firma zaczyna prężnie działać. Dzięki temu stać ich na indywidualny projekt i nie muszą szukać tzw. Januszy do wykonania zlecenia.)

5. Wskazówki wykonawcze
Czyli po prostu informacje o tym, co powinno na pewno znaleźć się w projekcie, a co zdecydowanie ma się w nim nie pojawić, np. kolorystyka, charakter projektu.

6. Załączniki
Często klientowi łatwiej przedstawić swoją wizję za pomocą przekazania np. swojego szkicu projektu niż opisanie go. Pozwala również na dostarczenie podstawowych materiałów firmy (logo, księga znaków czy zdjęcie firmowego auta)

 

Brief się opłaca

Czas na przygotowanie briefu na pewno nigdy nie będzie dla nas czasem straconym. Pozwala nam on doprecyzować szczegóły i przyspiesza proces realizacji zlecenia, wiemy czego się od nas oczekuje. Jest niezwykle pomocny w komunikacji. Czy można się bez niego obejść? Oczywiście! Ale po co, skoro można zaprezentować się klientowi od profesjonalnej strony, oszczędzając tysiącu niedomówień, poprawek czy też nie wpasowaniu się w gust? 😉